Acasă / Resurse media / Galerie foto / Directorul general al IEH, Zvetlana Preoteasa, la Salonul Internațional de Artă “Temeiuri”, ediția a V-a, București 2014.

Directorul general al IEH, Zvetlana Preoteasa, la Salonul Internațional de Artă “Temeiuri”, ediția a V-a, București 2014.

“Pomul este un simbol al vieții năvalnice, este, până la urmă, semnul umanității”, a afirmat academicianul Răzvan Theodorescu în fața iubitorilor de frumos ce și-au căutat…locul pe simeze bucureștene, joi, 08 mai 2013, la Sala Brâncuși a Palatului Parlamentului, într-un “act de inițiere în încercarea de a ne menține coeziunea interioară și sănătatea morală”. Cuvintele criticului de artă Pavel Șușară au deschis Salonul Internațional de Artă “Temeiuri”, ajuns la cea de-a cincea ediție, ce reunește într-o temă generoasă – Arborele Vieții –  200 de nume consacrate ale artei contemporane din țară și din străinătate, creindu-se astfel „o microistorie a artei românești”, așa cum aprecia criticul, “un fenomen ce se manifestă în formă de pâlnie. Expoziția nu închide, ci deschide. Și absoarbe noi oameni. Este însăși nevoia de coagulare, de construcție în funcție de niște valori pe care le pierdem, din păcate, în istoria mică, în imediat”.

Printre participanţi remarcăm prezenţa artiştilor: Viorel Marginean, Dumitru Câmpeanu, Petre Lucaci, Marilena Preda Sanc, Lucian Rusu, Dumitru Munteanu, Lucian Butucariu, Ana Rus, Csaba Fazakas (Austria), Romeo Liberis, Stefan Telmuş, O Lebejoara (SUA), Nicu Zîmbroianu, Vasile Cel Mare, Doru Drăguştin, Răzvan Paul Mihăescu, Bogdan Holjbotă.

După temele edițiilor precedente, “Atingeri și semne” – 2010, „Calea cunoașterii  Calea iubirii” – 2011, „Heraldica luminii” – 2012, „Muzica elementelor primordiale” – 2013, genericul propus anul acesta, „Arborele / Pomul Vieţii”  are, după cum precizează criticul George Radu Serafim, membru în Comitetul de Organizare: “o sumă de interpretări şi accepţiuni pornind de la cele mai simple, de pildă mesteacănul sau tuia, şi ajungând la cele mai sofisticate, cum ar fi cele derivate din Vechiul Testament sau din Apocalipsă, şi aceasta dacă nu putem trece peste interpretarea cabalistică a Arborelui Sefirot sau a Arborelui lui Iesei – motiv iconografic a cărui amploare în pictura eclezială moldovenească încă din secolul al XVI-lea este unică în lume, acum şi în patrimoniul UNESCO – Voroneţ, dar şi Humor sau Moldoviţa. Să mai amintim de simbolistica legată de tema propusă a cărei vechime este multimilenară, cum ar fi spre pildă arborele prezent în reprezentările cavalerilor traci, sau a celei legate de imaginea crucii pe care a fost răstignit Iisus. După cum se poate vedea, completează  Radu George Serafim, nu este o îngrădire ci o provocare pentru artişti, o provocare care poate fi extrem de bine recepţionată şi de către publicul tradiționalelor deja Saloane de artă ce reprezintă „Temeiurile” unei încrederi în ceea ce înseamnă spiritualitatea românească”.

În încheierea discursului rostit la vernisaj, criticul de artă Radu George Serafim le-a mulțumit organizatorilor evenimentului: Uniunea Artiştilor Plastici din România, Camera Deputaţilor, Asociaţia TEMEIURI şi Asociaţia ATHENEUM, precum și partenerilor care le-au fost alături de-a lungul anilor, auzindu-se astfel și numele Institutului “Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, al cărui director general, doamna Zvetlana Preoteasa s-a aflat printre invitați. A fost prezent, de asemenea, și domnul Corneliu Vișoianu, consilier al primului ministru. Expoziția va putea fi vizitată până pe 1 iunie, timp în care Salonul va găzdui numeroase evenimente: concerte, recitaluri ale unor personalităţi precum Horaţiu Mălăele, George Ivaşcu sau George Mihăiţă, Ziua Criticii de Artă, Ziua Galeriştilor, licitaţii în scop umanitar.